De curând, PR
România şi GFK România au prezentat rezultatele cercetării “Lobby în România” . Un proiect complet, ce a urmărit chestionarea tuturor celor implicaţi în
această activitate: populaţia asupra căreia se răsfrânge activitatea de lobby,
a iniţiatorilor (lobbyiştii) şi a factorilor de decizie (politicienii).
Din acest raport aflăm
că, de fapt toată lumea susţine reglementarea activităţii de lobby, (subiect
controversat şi tergiversat în politica românească): 82% dintre companii, 100%
dintre ONG-uri, 100% dintre politicieni şi 93% din populaţia chestionată. Reglementarea
lobby-ului ar conduce la diminuarea corupţiei în adoptarea deciziilor şi o mai
mare transparenţă.
Prin
complexitatea sa, raportul PR România şi GFK deminitează caracterul ilicit al
activităţii de lobby, atingând detalii ale acestei activităţi precum metodele
de acţiune şi campaniile de succes (rezultatele).
Dar reglementarea
prin lege a activităţii de lobby rezolva în totalitate problema transparenţei
intereselor/ acţiunilor companiilor private în mediul politic?
Lobby-ul se
referă la influenţarea deciziilor guvernamentale, legislative sau ale altor
organisme de reglementare. Se poate practica:
- Lobby Direct, prin contactul direct cu decident în vederea obţinerii schimbărilor dorite în legislaţie;
- Grassroots Lobbying, prin coalizarea cu societatea civilă şi mobilizarea opiniei publice în vederea obţinerii schimbărilor dorite în legislaţie.
Să presupunem că
Banca X va dori să influenţeze decizia guvernului de a impozita câştigurile
populaţiei din dobânzile acordate pentru depozite. Oricare ar fi metoda de
lobby aleasă, ea nu va fi în totalitate transparentă pentru că lipseşte
acţiunea de comunicare a poziţiei proprii către publicul larg:
- Dacă se optează
pentru acţiuni de grassroots lobbying, societatea civilă trebuie să fie
informată şi „câştigată” în susţinerea poziţiei Băncii X. Iar acest lucru se
realizează prin activităţi de comunicare cu aceştia!
Dacă se optează pentru varianta Lobby-ului Direct, orice comunicare cu oficiali ai guvernului va fi tratată cu suspiciune, fără o informare publică prealabilă asupra poziţiei Băncii X şi a intenţiilor sale.
În reţeaua de
interese şi poziţii politice şi corporatiste, lobby-ul este doar o faţetă a
problemei, fiind unul dintre instrumentele prin care organizaţiile, cu
deosebire companiile îşi protejează interesele.
Ceea ce dorim cu
adevărat este comunicarea şi înţelegerea intereselor companiilor! Cu toţii
suntem interesaţi de transparenţă în adoptarea/ influenţarea deciziilor
politice: vrem sa ştim cine ce interese are, către cine acţionează...pentru a
afla cum ne influenţează pe noi aceste acţiuni- la nivel individual sau de
grup.
„Afacerile
publice” („Public affairs”) privesc relaţiile unei companii sau organizaţii cu
stakeholderii: de la acţionari şi angajaţi, consumatori şi concurenţi, până la
organizaţii neguvernamentale, sindicate, oameni politici şi funcţionari
guvernamentali. Acestea urmăresc promovarea politicilor companiei către aceste
publicuri, în vederea menţinerii reputaţiei firmei şi influenţarea politicilor
publice.
Activităţile de
„public affairs” înseamnă:
v
Monitorizare
(media, socială şi legislativă) pentru a şti unde te afli, ce cred publicurile
tale despre tine, ce vor aceştia...
v
Comunicarea
poziţiilor proprii, prin activităţi de relaţii publice: organizare de
evenimente, acţiuni media etc;
v
Influenţarea
deciziilor ce pot impacta politicile companiei, prin lobby, networking şi
asocieri.
Activităţile de
„public affairs” pot susţine lobby-ul, conferindu-i credibilitate prin
comunicarea adecvată cu toţi cei implicaţi în proces: companii şi lobbyişti,
organizaţii neguvernamentale şi societatea civilă, populaţie.
În acest sens,
clipul următor arată cum este perceput şi funcţionează lobbyiştii cu
experienţă:
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu