Anul acesta,
Super Bowl mi s-a părut o surpriza plăcută. Şi vorbim de reclame, nu de fotbal,
of course! Surpriza nu a fost David Beckam, ci prezenţa General Electric (GE) printre
adevertiseri.
General Electric
este compania americană cu 130 de ani de tradiţie, prezentă în domeniile
tehnologiilor înalte, infrastructurii, finanţelor şi media. 300 000 de angajaţi
lucrează în companiile General Electric, în 130 de state. Dar GE este în primul
rând un producător- de la motoare pentru avioane până la aparate
electrocasnice.
Şi aici a fost
supriza pentru mine....
Super Bowl este
punctul maxim de entertainment pentru Statele Unite ale Americii: sportul- ce animează toată naţiunea şi
reclamele- pentru distracţia din pauze. Dar Super Bowl înseamnă şi o grămadă de
bani, iar cei ce achiziţionează la sume exorbitante un loc în calupurile de
publicitate doresc să îşi recupereze investiţia prin vânzări pe măsură. Din
acest motiv, reclamele nu sunt doar interesante şi amuzante. Ele sunt realizate
după chipul şi asemănarea consumatorului american. Reclamele de la Super Bowl
trebuie să se identifice cel mai bine cu ceea ce este americanul consumator,
promiţându-i acel ceva pe care şi-l doreşte.
„There’s construction works everywhere. So what
does that mean? It means work, it means work for more people” (GE-Factory, sec 30)
Spot-urile
General Electric la Super Bowl 2012 s-au concentrat pe două elemente: oamenii
şi calitatea de producător - principalul punct de dezvoltare al oricărei
economii. Fără producţie nu ar exista comerţ, iar serviciile nu şi-ar putea
susţine dezvoltarea.
Angajaţii General
Electric sunt personajele principale ale celor două spot-uri publicitare. Sunt
oameni obişnuiţi, pe care munca la GE i-a schimbat sau le-a dat o şansă.
„GE has given me the chance to start over.”
(GE-Factory, sec 25)
„Without the stuff that we make here, you won’t be
able to walk in your house and flip on your lights!” (GE- Turbine, sec 07)
Aproape tehnic,
al doilea spot General Electric prezintă utilitatea şi importanţa brandului GE,
trecând în revistă principalele domenii de activitate ale companiei. De fapt,
pentru a se face cât mai bine înţeleasă, GE apelează la singura vedetă din
spot-urile sale....Budweiser! („So, do
you guys make the beer? No, we make the power that makes the beer!” GE-
Turbine, sec 35). Prin ceea ce produce (şi fiindcă produce), GE suţine
stilul de viaţă american, de la lucrurile simple până la distracţii şi timp
liber.
Putem spune că cele
două spot-uri sunt parte a unei campanii de consolidare a brandului General
Electric. Putem spune că GE doreşte consolidarea pe piaţă. Dar, prin cele două
spot-uri de la Super Bowl, General Electric transmite câte ceva despre America:
Cetăţeanul de rând
este pregătit să aprecieze valoarea reală în munca şi viaţa sa. America vrea să
producă mai mult decât consumă. Şi să producă nu numai pentru astăzi sau
următorii 5 ani, ci infrastructuri cu durată de viaţă de cel puţin 10 ani (şi
angajaţi în tot acest timp!)
Oamenii vor o
speranţă- „a chance to start over”, iar pentru aceasta sunt dispuşi să-şi
schimbe stilul de viaţă, să renunţe la frivolitatea consumului.
Poate că aceste
mesaje nu anunţă sfârşitul crizei în SUA. Şoptesc totuşi că lecţia a fost învăţată
şi că America este gata să o ia de la început şi să aibă succes.
„We’re proven
that it can be done here and it can be done well!” (GE-Factory, sec 17)
Iar dacă sunteţi
curioşi să vedeţi toate reclamele de la Super Bowl, eu le-am găsit aici.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu